Impresiile unui lector de la Universitatea din Vilnius - stagiar MEDEA

Publicat: 22.03.2017

IMG_20170301_122613Jelena Stanislavoviene este lector la Institutul de Sănătate Publică din cadrul Facultății de Medicină a Universității din Vilnius, Lituania, iar în perioada 26 februarie-27 martie se află în vizită la Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemițanu”. Pe parcurs, a ținut un curs de lecții la disciplina Sănătate ocupațională pentru studenții de la specialitatea Sănătate publică și pentru medicii rezidenți de la Catedra de igienă. Stagiul este organizat în contextul proiectului MEDEA al Programului Erasmus Mundus. Mai multe detalii despre experiența de la USMF „Nicolae Testemițanu” aflăm în interviul ce urmează.  

 

Institutul de Sănătate Publică (ISP) din cadrul Universității din Vilnius a fost fondat în 2002 și are drept scop instruirea specialiștilor de înaltă calificare, cu gândire modernă în domeniul sănătății publice. Din anul 2007, ISP este membru al Asociației Școlilor de Sănătate Publică din Regiunea Europeană (ASPHER).

USMF „Nicolae Testemițanu” şi Facultatea de Medicină din Vilnius colaborează în baza Memorandumului semnat în anul 2012.

 

  • De ce ați ales să veniți în Moldova?

Sunt la prima mea vizită aici. Când am aplicat la Programul MEDEA, am rugat colegii să-mi sugereze unde aș putea merge... Nimeni nu mi-a vorbit despre Moldova pentru că nu au avut ocazia să viziteze această țară. Într-un final, temele pe care le-am înaintat s-au dovedit a fi potrivite pentru Moldova și Armenia, iar consorțiul a decis că trebuie să merg în Moldova și sunt foarte mulțumită de această decizie.     

 

  • Povestiți-ne mai multe detalii despre Universitatea din Vilnius și Institutul de Sănătate Publică (ISP).

Universitatea din Vilnius este una dintre cele mai vechi din Europa și are mai multe facultăți: Medicină, Drept, Economie, Fizică, Matematică ș.a. Institutul de Sănătate Publică este parte a Facultății de Medicină. Anual, aici sunt admiși cca 300 de studenți din Lituania și un anumit număr de studenți străini. Nu este o instituție mare, dar are o experiență bogată grație istoriei îndelungate - anul trecut am marcat 235 de ani de activitate.

La ISP, în cea mai mare parte, suntem preocupați de instruirea studenților, iar cca 20% din timp este destinat cercetărilor științifice și consilierii altor instituții, cum ar fi Ministerul Sănătății.

 

  • Cât de recunoscută este sănătatea publică în Lituania? Este înțeleasă pe deplin importanța acestui domeniu?

Cred că la acest capitol stăm mai bine decât Moldova, dar și la noi medicina este axată preponderent pe tratament. Spre exemplu, la capitolul sănătate ocupațională, în prezent în Lituania situația se ameliorează. Există 47 de birouri de sănătate publică care activează în domeniul promovării sănătății și care au succes. Dacă inițial acestea erau finanțate de autoritățile municipale, acum propun organizațiilor anumite programe contra cost.

Totodată, ministrul sănătății este foarte deschis în ceea ce privește inițiativele de sănătate publică. Grație aportului său, prețurile la produsele alcoolice s-au majorat, iar publicitatea lor a fost interzisă. Totodată, au fost introduse anumite zile în care este interzisă comercializarea alcoolului, cum ar fi data de 1 septembrie.

 

  • Cum puteți descrie experiența de la USMF Nicolae Testemițanu?

Mi-a plăcut foarte mult. În primul rând, am fost motivată să-mi pregătesc cursurile la un alt nivel, ca să includă nu doar experiența din Lituania, ci și cea de nivel internațional. Am aplicat lucruri învățate la diverse traininguri la care am participat anul trecut și a fost plăcut să le implementez. Cei de aici s-au arătat mai interesați de situația din Lituania decât mă așteptam. Îmi plac foarte mult studenții - sunt foarte liniștiți, comunicativi și deștepți.

 

  • Ce exemple interesante le-ați adus studenților pe parcursul cursului?

Faptul că femeile lucrează mai mult decât bărbații, și anume - efectuează mai multe ore neplătite și mai puține plătite, având un salariu mai mic în același timp. Din păcate, așa este pretutindeni, iar în sănătatea ocupațională nu i se prea acordă atenție acestui subiect.

 

  • Ce asemănări și ce diferențe ați identificat între cele două instituții?

Asemănări cu siguranță există. După cum am mai menționat - studenții sunt destul de interesați de subiect, e foarte ușor să comunici cu ei, nu a fost necesar să fac liniște în sală, precum se întâmplă în Lituania…

Găsesc multe diferențe de program, în curriculum... Cred că studenții de aici au cunoștințe mai profunde în ceea ce privește disciplinele clinice, dar mai puține privind importanța promovării sănătății. Structura studiilor este, de asemenea, diferită. În Lituania, studiile de licență durează 4 ani, după care urmează 2 ani de masterat. Totodată, tinerii de la alte specialități, cum ar fi cei care au absolvit asistența medicală (nursing) sau ergonomia, au ocazia să aplice la masterat în domeniul sănătății publice.      

Există diferențe de terminologie, inclusiv în sănătatea ocupațională. Spre exemplu, când am inițiat procesul de traducere a cursurilor în limba rusă m-a uimit faptul că Organizația Mondială a Sănătății definește sănătatea ocupațională ca fiind echivalentă cu igiena ocupațională. În percepția noastră, sănătatea ocupațională include medicina ocupațională și igiena ocupațională. Iar disciplina sănătate ocupațională este parte a unui alt obiect de studiu: sănătatea și siguranța ocupațională. De obicei, în domeniul securității ocupaționale activează ingineri.

 

  • Credeți că mai avem de lucrat la capitolul sănătate ocupațională, aici în țara noastră?

Atât în Moldova, cât și în Lituania mai avem mult de muncit. Utilizăm metode diferite. Spre exemplu, în Lituania conlucrăm cu specialiștii de sănătate ocupațională, iar noi (ca specialiști în sănătate publică) nu trebuie să ne preocupăm de evaluarea riscurilor, nu trebuie să măsurăm zgomotul sau vibrația. După cum am înțeles, aici specialiștii în sănătate publică fac aceste măsurări, iar inginerii lucrează separat. Din punctul meu de vedere este mai ușor să lucrezi împreună.    

 

  • Ce credeți că am putea prelua din experiența Universității din Vilnius?

Aș sugera să fie utilizate mai mult tehnologiile informaționale. În Vilnius, în fiecare primăvară participăm la cursuri pentru profesori, iar trainerii noștri subliniază că studenții de astăzi „s-au născut” cu telefoane și tablete. Putem utiliza acest fapt pentru a îmbunătăți programul de predare. Spre exemplu, am arătat colegilor de aici programul Kahoot.it pe care-l folosim. Pot să plasez un test pe Internet, iar studenții se conectează cu ajutorul telefonului mobil pentru a răspunde la întrebări. Imediat pot vedea statisticile și înțeleg cât de clar le-a fost mesajul și dacă trebuie să vin cu explicații suplimentare. Programul include și o melodie plăcută și modernă pe fundal, iar studenților chiar le place să utilizeze telefoanele în timpul orelor.    

 

  • Ce alte lucruri utile învățați în cadrul cursurilor organizate la universitatea Dumneavoastră?

Cursurile pot fi despre procesul de studii sau despre examene, spre exemplu - cum să reduci nivelul de stres al studenților la examene, deoarece deseori evaluăm cât de bine gestionează situațiile stresante și nu cunoștințele. Am avut și cursuri despre copiatul la examene. La Universitatea din Vilnius avem reguli foarte stricte în acest sens. Dacă profesorul nu acordă atenție copiatului în timpul examenului poate avea neplăceri, deoarece unii studenți s-ar putea plânge la Decanat. Avem, de asemenea, și un grup de studenți care au dreptul să vină la examene și să verifice dacă nu se copiază. Pe de altă parte, profesorii pot solicita ajutorul lor de supraveghetori dacă au de susținut un examen cu peste 100 de studenți.

 

  • Ce v-a impresionat la USMF Nicolae Testemițanu?

Ospitalitatea reprezentanților de la Sănătate publică, Facultatea de Medicină. Mi-au arătat atât de multe lucruri și instituții, au venit cu diferite sugestii ca experiența să fie una completă. A fost foarte plăcut.   

 

  • Cum vă pare orașul Chișinău, Moldova în general?

Mă așteptam la o vreme mai bună (râde), dar a fost chiar ca în Vilnius... Îmi place Chișinăul. Nu am dat nicio atenție drumurilor, deși am văzut că multă lume subliniază cât de degradate sunt. Cred că moldovenii vorbesc prea mult despre lucrurile rele și nu mai au timp pentru cele bune, deoarece accentul este pus pe partea negativă. Nu e chiar atât de rău…

Îmi plac multe locuri aici, cum ar fi Parcul Valea Morilor, Muzeul de Arte care a fost renovat. Am fost la un concert cu Lăutarii - a fost uimitor, am fost la Orheiul Vechi și am vizitat câteva mănăstiri, care sunt foarte frumoase.

 

  • Ce mesaj aveți pentru studenții noștri de la Sănătate publică?       

În primul rând vreau să subliniez că sunt foarte buni și-mi place de ei. În al doilea rând - să rețină că promovarea sănătății este foarte importantă, deoarece când le vorbeam despre acest aspect mi-au părut destul de reticenți. Este mult mai ieftin - dacă investești 1 dolar în promovarea sănătății - câștigi alți 7!

  

Interviu realziat de Alina Timotin

Versiunea originală în limba engleză este disponibilă aici

 

IMG_20170301_122613Jelena Stanislavoviene is a lecturer at the Institute of Public Health, Faculty of Medicine, University of Vilnius, Lithuania, and in the period between 26th of February to 27th March is visiting Nicolae Testemitanu State University of Medicine and Pharmacy. In this regard she prepared a course on Occupational Health for the Public Health students and the residents from the Department of Hygiene. The internship is organized in the context of the MEDEA Project within Erasmus Mundus Programme. More details about her experience at Nicolae Testemitanu SUMPh you’ll find in the interview below.

 

The Public Health Institute (PHI) of the University of Vilnius was founded in 2002 and its aim is to train highly qualified specialists with modern thinking in public health. Since 2007 PHI is a member of the Association of Schools of Public Health in the European Region (ASPHER).

Nicolae Testemitanu SUMPh and the Faculty of Medicine of Vilnius University are working under the Memorandum signed in 2012.



  • How did you choose to come to Moldova?

It’s my first visit here... When I’ve decided to use MEDEA Program I asked my colleagues to suggest some places to visit, and nobody suggested Moldova, because none of them were here. I’ve applied for Moldova and Armenia, and the Consortium decided to send me to Moldova and I’m very glad of that decision.

  

  • Tell us more about your university and about the Institute of Public Health.

Vilnius University is one of the oldest European universities. It is not only a medical university, we also have Law, Economy, Physics, Maths etc. There is a Faculty of Medicine and the Institute of Public Health is a part of it. It’s not so big, every year there enter about 300 Lithuanian students. It is smaller than Nicolae Testemitanu SUMPh, but with a great experience because of its long history. Last year we’ve celebrated 235 years.

At the Institute of Public Health our main job is to train students and about 20% of our time we have to do scientific research and consult other institutions (like Ministry of Health).

 

  • Is the specialty of Public Health a popular one in your country? Do people understand the importance of this field?

I think it is a better situation than in Moldova, but our medicine is also very medicalized. In the occupational health field, I see that in Lithuania in our days the situation becomes better. For example, there are  47 public health bureaus that work only on health promotion. They are successful, because if primarily they were financed only by municipalities - now they can suggest to the organisations some programs in the occupational field for money.

Also, our Minister of Health is very modern in public health activities and promotes the public health field. Thanks to his impact, the prices on the alcohol have risen and the advertising was forbidden. Besides, there are days when it is not allowed to sell alcohol, for example on the 1st of September.       

 

  • What can you say about your experience at Nicolae Testemitanu SUMPh?

I liked it very much. First of all it forced me to prepare lectures on another level, not only about Lithuanian experience, but in a more common way. I used the experience I’ve gained at various trainings which I had last year, and it was nice to use it. I was wondered that the Faculty was much more interested in the Lithuanian situation than I expected.

I like the students very much. They are very quiet, communicative and clever.    

 

  • What interesting examples have you brought to our students during the courses?

The fact that women work much more than men - more unpaid work and less paid work, but salaries are smaller. Generally, it is a normal practice and in the occupational  health field they usually don’t pay attention to this aspect.   

 

  • What similarities and differences have you noticed between our institutions?

Of course, there are similarities. As I told - the students were interested, they were very easy to communicate with, I didn’t need to tell “Please, be quiet” as I do in Lithuania…

I find a lot of differences in curriculum, in programs... I think students here have a deeper knowledge in clinical topics, but less knowledge and understanding of health promotion need. The structure of studies is also different. In Lithuania there are a four-year bachelor’s degree studies and a two-year master’s degree programs. We have the possibility to take for the master program of public health students from other specialities, for example: nurses or ergonomists.      

There are differences regarding the terminology, not only in public health but also in the occupational field. For example, when I started translating my lectures into Russian language I was wondered that World Health Organisation translates occupational health as occupational hygiene. In our understanding Occupational Health includes Occupational Medicine and Occupational Hygiene. And the discipline of Occupational Health is part of another one - Occupational Safety and Health. Usually,  engineers are working in the Occupational Safety.   

 

  • Do you think we have to work a lot in the field of occupational health here in our country?

Both in Moldova and Lithuania we have to work a lot. We probably use a bit different models. For example, in Lithuania we work a lot together with the occupational safety specialists, and we (as public health specialists) don’t have to take care of risk assessment or we don’t have to measure the noise or vibration. As I understood, here public health specialists do that, and engineers and PH specialists work separately. In my point of view it is easier to work together.    

 

  • What do you think we could learn from the experience of your University or what would you recommend to implement?

I’ll suggest using more the informational technologies. In every spring, in Vilnius we have courses for teachers, and our trainers say that nowadays students they have been raised with phones and pads. We can use that for a better teaching program. For example, I showed here a program which we use, it is called Kahoot.it. I put a test on the Internet and afterwards the students can connect their phones and give their answers. Then I see the statistics, and I quickly understand if I told something in a wrong way and some issues have to be explained. The program goes with a pleasant modern music, and students like using their phones during the lessons.    

 

  • Tell us more about the courses for teachers organized at your University.

The courses can be about the teaching process or about the exams, for example: how to reduce the stress level of students during exams, because we sometimes measure not their knowledge but how they are dealing with the stress. We had courses about cheating on exams. In Vilnius University there are very strict rules regarding exam cheating. If I don’t pay attention to that issue I may have troubles, because some students may complain to the Dean’s Office. We also have a team of students that have the right to enter the exam and see if there is no problem regarding cheating, and also the teachers may ask this group to help them in supervising students, if they are more than 100.   

 

  • What impressed you most about our University?

The hospitality of the staff of the Faculty of Medicine no 1, the Public Health Speciality. They showed me a lot, they came up with different suggestions. I asked them to show me some institutions and they did. It was very pleasant.   

 

  • What about our city and country?

I was expecting a better weather (laughs), but it was just as in Vilnius... But I like Chisinau. I didn’t pay attention to your roads that are criticized by so many people. I think that Moldovan people speak too much about bad things; they don’t have time to speak about the good ones because the accent is on the worst. It is not so bad…

I like a lot of places here - the Park of Valea Morilor, the Museum of Arts that was renovated. I was on a concert of Lautarii - it was amazing. Also, I’ve been to Orheiul Vechi and I’ve visited some monasteries - very beautiful.  

 

  • What message do you have for our public health students?       

Firstly, I would like to say that they are very nice and I like them very much. And secondly, health promotion is very important, because when I talked to them about this they were quite conservative. It’s cheaper - when you invest 1 dollar in health promotion it comes in 7 dollars!

 

 Interview by Alina Timotin

Romanian version available here

Impresiile unui lector de la Universitatea din Vilnius - stagiar MEDEA

Preluarea informației de pe site-ul USMF „Nicolae Testemițanu” poate fi efectuată doar cu indicarea obligatorie a sursei și a linkului direct accesat pe www.usmf.md.

SOCIAL MEDIA

Comentarii

Contacts

Blocul didactic nr. 4,
bd. Ştefan cel Mare şi Sfânt, 194B,
mun. Chişinău, MD-2004,
Republica Moldova

Program de lucru
Luni-vineri 08:00-18:00
Pauza de masă
12:00-13:00